25.7.2010

Typerä spekulointi

Nyt on typerän spekuloinnin aika. Analysoidaan sitä, että miksi minulla tärppäsi nimenomaan tässä kierrossa. Totuushan on, että tuskin mikään näistä asioista oli mitenkään ratkaisevaa, ja että minulla tärppäsi nyt vain siksi että nyt se oli tärpätäkseen. Mutta kun näitä asioita aina jauhetaan ja puidaan keskustelufoorumeilla, niin pitäähän minun nyt sitten analysoida ihan huvikseni.

Syöminen ja juominen
Kierto alkoi 7.6. ja koko kesäkuun ajan olin vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Sellainen ruokavalio vaikuttaa verensokereihin, ja verensokerit vaikuttavat hormoneihin, jotka puolestaan vaikuttavat tiedätte kyllä mihin (syy miksi minun kaltaisilleni PCO-potilaille annetaan joskus lääkkeeksi metformiinia eli diabeteslääkettä lapsettomuuden hoitoon). Olisikohan tällä karppaamisella - jonka tosin lopetin 2.7. - jotakin vaikutusta raskaaksi tulemiseen?

Alkoholin sanotaan olevan haitaksi esim. ovulaation kannalta. Minä join tässä kierrossa alkoholia paljon enemmän kuin aiemmissa kierroissa, kun sattui olemaan poikkeuksellisen paljon kaikenlaista bilehommaa. Siltikin tulin raskaaksi.

Juu ja mitään greippimehua en todellakaan ole juonut. En koko vauvakuumeen aikana. Enkä juo.


Stressaaminen ja vauvakuumeen pyöritteleminen mielessä
Lapsettomuudesta kärsivät ihmiset inhoavat tätä ohjetta, jonka saavat kuulla moneen kertaan: "älä stressaa! Älä ajattele koko asiaa!" Juu-u, onhan se helppoa olla ajattelematta ja stessamaatta... tai sitten ei. Todella rasittava ohje. Mutta kuinka ollakaan, minä tulin raskaaksi sellaisessa kierrossa jolloin ajattelin vauvakuumettani poikkeuksellisen vähän. Olin nimittäin heittänyt jo kirveen kaivoon kolmen tuloksettoman clomikierron jälkeen. Ja ennen kaikkea minulla oli muuta ajateltavaa, esim. ulkomaanmatka. On erinäisten laskukaavojen ja päättelyketjujen perusteella erittäin todennäköistä, että alkioni on kiinnittynyt kohdun seinämään nimenomaan ulkomaanmatkani aikana. Siellä en joutanut tätä asiaa ajattelemaan, eikä kyllä strssiäkään ollut. Matkan jälkeen alkoi taas ahdistus ja stressi, kun kuukautiset olivat myöhässä mutta raskaustesti näytti miinusta, eli päättelin kierron jääneen ovuloimattomaksi. Mutta silloin olin jo - erittäin alkuvaiheessa kylläkin - raskaana.


Tulevien hoitojen "uhka" tai helpotus
Olen kuullut useita sellaisia tapauksia, että jotkut pitkään lapsettomana olleet ovat tulleet raskaaksi juuri ennen hoitoihin pääsyä. Esimerkiksi niin, että ovat saaneet kutsun lapsettomuushoitoihin tai on määrä seuraavasta kierrosta mennä tekemään jokin kovemman tason hedelmöityshoito. Ehkä siinä mieli siirtyy tästä hetkestä tulevaan, ajattelee vaan tulevia hoitoja ja se ajatus helpottaa mieltä. Ja kun mieli helpottuu, niin kehokin toimii paremmin. Tai jotain. Kuten jo totesin, typerää spekulointia. Mutta tämä kohta päti myös minuun: sain nimittäin kesäkuussa kutsun julkisen puolen lapsettomuushoitoihin, ja pari viikkoa sitten päätin soittaa yksityiselle lapsettomuusklinikalle heti heinäkuun lopussa kun se aukeaa. Minulla oli valmiit suunnitelmat siitä, miten käyn ensin inseminaatioissa yksityisellä ja sitten IVF:ään julkiselle. Ei paljon kiinnostanut enää keskittyä tähän hetkeen ja "pieleen menneeseen" (kuten luulin) clomikiertooni. Ja kappas vain, raskaustestiin pärähti plussa silloin kun sitä vähiten osasin odottaa.

Lääkkeet
Totta kai erittäin ratkaisevaa oli se, että söin clomifenia tässä kierrossa, kuten olen tehnyt  kolme aiempaakin kiertoa. Ilman clomifeniä en olisi tullut raskaaksi, koska minulla on paha PCO jonka vuoksi en ovuloi ilman lääkkeitä. Mutta clomien lisäksi minulla tuli syötyä myös Terolutit tähän kiertoon, koska luulin ovulaation jääneen kokonaan pois ja halusin saada kierron loppumaan. Olen saanut Terolutteja lääkäriltä sitä varten, että saan lopetettua kierron, mikäli ovulaatio jää pois ja kierto pitkittyy. Tiedän, että joillekin määrätään Terolutit myös ovuloiviin clomikiertoihin tukemaan loppukierron omaa hormoonitoimintaa. Oliko Terolutit se ratkaiseva tekijä, kun satuin ne vahingossa nyt syömään? Aiemmissa clomikierroissa en ole niitä syönyt. Toisaalta hedelmöittyminen ja kiinnittyminen ovat todennäköisimmin tapahtuneet jo ennen Terojen syömistä, joten enpä tiedä oliko niillä vaikutusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti