2.8.2010

Huolehdin, siis olen äiti

Olen ollut tietoisesti raskaana 1,5 viikkoa. Parin ensimmäisen päivän ilo vaihtui melko pian huoleen ja pelkoon. Mitä jos tulee keskenmeno? Mitä jos tälläkin hetkellä sisälläni on kuollut alkio? Mitä jos jotain muuta menee pahasti pieleen? Mitä jos olen jotenkin vahingoittanut lastani juopoteltuani silloin, kun en vielä tiennyt raskaudesta?

Huoli omasta lapsesta on valtava, vaikka lapsi on tällä hetkellä kai pienen pavun kokoinen. Haluan tehdä kaikkeni sen eteen, että lapsi voi hyvin, mutta en tiedä ollenkaan, miten se voi. Minusta on tullut ahdistunut ja vakava tämän raskauden myötä, vaikka tämä on suuren unelmani täyttymys ja pitkäaikaisen lapsettomuuden jälkeen koittanut onni.

Olen miettinyt sitä, että mitä tarkoittaa sana "äiti". Olenko minä jo nyt äiti? Listaanpa tähän muutamia ominaisuuksia, joita äidin määritelmään mielestäni kuuluu.
  • Äiti on naispuolinen ihminen jolla on lapsi. - Kyllä, minä olen naispuolinen ihminen ja minulla on pieni lapsi sisälläni.
  • Äiti rakastaa lastaan - Kyllä, minä rakastan tuota pientä olentoa sisälläni niin paljon että sydän pakahtuu
  • Äiti on ylihuolehtivainen, koko ajan huolissaan lapsensa hyvinvoinnista - Kyllä, pätee minuun täydellisesti
  • Äiti välittää lapsesta enemmän kuin itsestään - Kyllä, minulle on aivan sama mitä itselleni tapahtuu kunhan lapsellani on kaikki hyvin
Mitähän kohtia vielä keksisi? Ei tule äkkiseltään mieleen mitään. Onkohan yhtään sellaista äidin määritelmää, jota en täytä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti